Hoe werkt iEB 2.0
Bij iEb 2.0 zijn veel ervaringen verwerkt die in 1.0 zijn opgedaan. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de manier waarop bepaalt wordt welke actie gedaan moet worden.
Voorheen werden bij het opvoeren van een voorziening direct alle acties klaargezet die gedaan moesten worden; zowel de startactie als de stopactie met de bijbehorende 'verzendenVanaf' datum.
In 2.0 wordt een te versturen actie bepaald als de klant wordt beoordeeld. Dit beoordelen kan handmatig worden gedaan, maar zal ook worden gedaan als:
- een voorziening wordt opgevoerd, gewijzigd en/of verwijderd;
- een actie wordt goedgekeurd door het Cak;
- een relatie wordt gearchiveerd/gedearchiveerd;
Voorbeeld:
Een voorziening wordt opgevoerd met een startdatum van 1-1-2022 en een stopdatum van 31-12-2022.
iEB 1.0
Hier werden twee acties aangemaakt:
- Versturen 401 bericht, met als verzendenVanaf 1-12-2021
- Versturen 403 bericht met als verzendenVanaf 1-12-2022
iEB 2.0
Nu worden er twee acties aangemaakt:
- Versturen 401 bericht met als verzendenVanaf 1-1-2022
Indien het 401 bericht wordt beantwoord met een 402 (zonder foutcodes) dan zal de klant opnieuw beoordeeld worden en de volgende actie aangemaakt worden:
- Versturen 403 bericht met als verzendenVanaf 31-12-2022
De reden hiervoor is dat een Cak relatie afhankelijk is van meerdere voorzieningen en deze op verschillende momenten worden opgevoerd. Daarnaast moet gewacht worden op een antwoord van het Cak voordat nieuwe berichten verstuurd mogen worden.
Daarnaast heeft een wijziging in de bepaling van de VerzendenVanaf plaatsgevonden waardoor beschermd wonen en het abonnementstarief hetzelfde beoordeeld worden.
In 2.0 wordt als verzendenVanaf datum gekeken naar de ingangsdatum of stopdatum van de Cak relatie. In 1.0 werd daar nog een maand vanaf gehaald. In 2.0 is gekozen om dit niet meer te doen en de verzendenVanaf gelijk te houden aan de start/stop.
Dit betekent dat alleen wijzigingen in het verleden verstuurd worden naar het CAK.
Hoe wordt bepaald wat de eerst volgende actie is?
Voor de bepaling van de acties worden de volgende stappen uitgevoerd:
Onderstaande stappen zijn gelijk voor Abonnementstarief en Beschermd wonen,
maar worden wel afzonderlijk van elkaar uitgevoerd, zo tellen alleen acties en relaties mee van de betreffende soort.
Een klant wordt alleen opnieuw beoordeeld als er geen:
- Geblokkeerde acties zijn;
- Handmatig te controleren acties zijn;
- Acties zijn die wachten op antwoord van het Cak;
- Alle nog niet verstuurde acties worden verwijderd
- Een lijst met gewenste Cak Relaties wordt gegenereerd
- Per Cak relatie wordt gekeken of een wijziging nodig is
Ad 1.
Bij elke nieuwe beoordeling krijgen alle openstaande acties de status ‘verwijderd. Hiervoor is gekozen dat altijd terug gekeken kan worden welke acties op een gegeven moment worden aangemaakt.
Ad 2.
Vanuit de voorzieningen worden de gewenste relaties aangemaakt, waarbij overlappende voorzieningen worden samengevoegd. Overlap betekent in dit geval:, aansluitend of in dezelfde maand. 31-12-2021 en 1-1-2022 zijn aansluitend en worden dus samengevoegd. 2-4-2022 en 28-4-2022 vallen in dezelfde maand en zullen worden samengevoegd. Het is dus belangrijk om vanuit de voorzieningen te werken, aangezien die bepalende zijn voor de te versturen acties.
Ad 3.
Indien Cak relaties al bekend zijn bij het Cak, dan zal bekeken worden of deze overeenkomen met de gewenste relaties, waarbij de laatste Cak relatie als eerste beoordeeld zal worden.
Indien de klant op handmatig beoordelen staat, zal een nieuwe actie wel aangemaakt worden, maar de status ‘Handmatig beoordelen’ krijgen.